25 marca 2020

Jak odnaleźć spokój i wzmocnić ciało? 
Praktyka jogi dla początkujących

Czym jest joga? 

 

Przede wszystkim joga to medytacja w ruchu. Każde przejście z jednej asany (pozycji) w drugą polega na synchronizacji ruchu z oddechem i skupieniu się na płynnych i kontrolowanych przejściach, na tyle głębokich, na ile pozwala w danym momencie nasze ciało. Jest to medytacja, w którą stosunkowo łatwo wejść, bo skupiamy się na wykonywanych pozycjach, a myśli pozostają wyciszone (klasyczna medytacja, w której siedzimy np. „po turecku” jest o tyle trudniejsza, że otaczają nas napływające myśli, które musimy zaakceptować i pozwolić im odejść). W jodze liczy nie tylko „ten moment” i Twoja uwaga. Uważność (Mindfulness) jest tu kluczem, aby odgonić od siebie myśli i rozluźnić ciało. 

 

Joga nie jest żadną religią. Z pewnością można odnieść wrażenie „mistycyzmu” będąc otoczonym innymi joginami, których głębokie oddechy przypominają świst wiatru ;) ale jest to tylko sposób na uwalnianie napięć i stresu. Oddech ma prowadzić i kontrolować praktykę. W sytuacjach stresujących nasz oddech jest krótki i przyspieszony. W jodze pełny i wydłużony oddech przeponą uwalnia napięcie mięśni i oczyszcza ciało. 

 

Nie jest prawdą (jak wiele osób myśli), że joga jest lekkim sportem, mało wymagającym, a do tego pozbawionym energii. Każdy kto przynajmniej raz odwiedził studio jogi np. na zajęciach Ashtangi wie, ile potu wylał i pamięta o lekcji następnego dnia, kiedy nie może wstać z łóżka z powodu bólu mięśni (potocznie zwanego zakwasami). 

Wiem jednak, że do jogi można się zniechęcić. Jest to często spowodowane wybraniem nieodpowiedniej praktyki dla siebie (joga ma wiele odmian od spokojnych i wolnych - Yin Joga, Hatha Yoga, po te bardzo dynamiczne - Ashtanga, Vinyasa), lub nietrafionym wyborem nauczyciela bądź szkoły jogi. 

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że gdy zaczynałam praktykę, postanowiłam zapisać się do studio jogi. Szybko pojawiłam się na zajęciach i równie szybko z nich zrezygnowałam. Powody mojego zniechęcenia były dokładnie takie, jakie opisałam wyżej ;)

Próbowałam chodzić do wielu szkół jednak w większości z nich dominowała Ashtanga, za którą osobiście nie przepadam. Mimo wszystko „wyciągnęłam” z zajęć wiedzę, którą potem rozwijałam w domu. Sama praktykuję Vinyasę i dopiero ta odmiana jogi przyniosła mi pełną satysfakcję. 

Co daje joga? 

 

Joga praktykowana regularnie (minimum 2 razy w tygodniu) przynosi ulgę, kiedy targają nami nerwy i jest oderwaniem od problemów. Pomoże w walce z depresją, poprawi jakość snu. Załagodzi migreny. 

Świetnie też wspomaga układ immunologiczny - kiedy łapie mnie przeziębienie wystarczy, że zrobię łagodną praktykę i od razu czuję się lepiej. 

Na poziomie fizycznym podnosi wydolność organizmu, jest „lekiem” na problemy z kręgosłupem i układem pokarmowym (reguluje trawienie, pomaga osobom cierpiącym na zespół jelita drażliwego). Joga oczyszcza organizm z toksyn i opóźnia procesy starzenia. 

 

Kilka miesięcy temu z powodu mojej „zdrady” jogi na rzecz innych ćwiczeń w domu, nabawiłam się kontuzji biodra. Niestety typowy fitness na macie oparty w dużej mierze na cardio, przy którym non stop tupiemy nogami, obciąża kolana i stawy biodrowe. Nie obeszło się bez wizyt u fizjoterapeuty, a nawet zdjęć rtg i ortopedy (sugeruję wszystkim dziewczynom, które lubią ćwiczyć ze znanymi trenerkami na YouTube, zmniejszyć ilość ćwiczeń na stojąco z tupaniem i wyskokami, na rzecz tych dużo bezpieczniejszych na macie. Nie jestem jedynym przypadkiem, gdzie takie treningi zakończyły się fizjoterapią). Ból jednak nie ustępował mimo częstej rehabilitacji. Na własną odpowiedzialność, z kontuzją biodra powróciłam z pokorą do praktyki jogi i ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu ból prawie całkiem odpuścił po jednej tylko praktyce! 

Od tamtej pory regularnie wchodzę na matę i gdy wiem, że zbyt długo siedziałam przed komputerem z pomocą przychodzą rozluźniające asany. 

Jak zacząć praktykować jogę?

 

Na początku warto zapisać się do szkoły jogi, aby poznać podstawy prawidłowego wykonywania asan, tak aby nie nabawić się kontuzji. Nauczyciel skoryguje postawę, podpowie jak słuchać swojego ciała, dobierze ćwiczenia do stanu naszego zdrowia. Bardzo istotne jest, aby mieć świadomość, że nie wszystkie asany mogą być wykonywane przez osoby cierpiące na dyskopatie, nagłe skoki ciśnienia, osteoporozę. 

Obecnie istnieje wiele bezpłatnych filmów np. na YouTube, gdzie od podstaw nauczyciel pokazuje kolejne asany i technikę jak je wykonywać. Możecie wypróbować we własnych czterech kątach cały przekrój różnych rodzajów jogi, praktyk kierowanych na wybrane problemy (np. bóle kręgosłupa), czy też po prostu w zależności od pory dnia i własnego nastroju na rodzaj ćwiczeń (pobudzająca do działania praktyka poranna, praktyka uspokajająca przed snem, joga na stres itp.). 

 

Polski kanał z praktyką jogi na YouTube, który jest godny polecenia jest autorstwa Gosi Mostowskiej. Znajdziecie na nim różne rodzaje jogi, ale nie tylko. Gosia prowadzi medytacje, zrobiła bardzo pomocny przewodnik po pozycjach jogicznych, a nawet jogę dla kobiet w ciąży. Osoby początkujące bez problemu znajdą tu coś dla siebie. 

Z zagranicznych moim ulubionym, który włączam niemal codziennie to Boho Beautiful. Tutaj z kolei ujął mnie na początku niesamowity anturaż w jakim są nagrywane filmy. Otoczenie dzikiej przyrody: gór, morza, lasów itd. wprowadza niesamowity klimat. Zostałam z Boho na dłużej, ponieważ praktyki, które prowadzi są bardzo różnorodne, nigdy się nie nudzę i działają na mnie bardzo energetycznie. Ostatnio również zaraziła mnie swoimi filmami z pilatesem, który świetnie uzupełnia praktykę jogi i wzmacnia ciało… i juz mam plan, że po zakończeniu kwarantanny „lecę” na zajęcia z pilatesu ;D 

 

Nie róbcie jednak zawodów z samym sobą pt: „jak daleko wyciągnę rękę” tylko dajcie sobie czas i przestrzeń do tego, aby stopniowo zwiększać trudność i czas trwania codziennej praktyki. Ćwicząc w domu trzeba mieć świadomość, że bierzecie odpowiedzialność za stopień zaawansowania i rytm ćwiczeń, a przede wszystkim za własne zdrowie, dlatego zacznijcie od wolnych ćwiczeń dla początkujących, a na głęboką wodę przyjdzie czas;) 

Jaki rodzaj jogi wybrać?

 

Nie chcę Wam tutaj wykładać teorii i opisywać dokładnie każdego rodzaju jogi. Nie warto sobie z góry wyrabiać opinii na temat poszczególnej praktyki dopóki się jej nie spróbuje na własnej skórze! 

Każda technika ma swoje systemy nauczania, jednak wszystkim z nich przyświeca jeden cel jakim jest oczyszczenie ciała i umysłu, aby wyzwolić się z blokad i odnaleźć radość i wdzięczność za bycie tu i teraz. 

Yin Yoga, Hatha Yoga - to techniki wolne, spokojne w których dłużej pozostajemy w asanach, polecam wybierać je przed snem lub gdy dręczy nas niepokój i stres.

Ashtanga Yoga, Yoga Kundalini, Vinyasa Flow  - praktyki dynamiczne. Bardzo podobne do siebie, a jednak z mojej perspektywy odbiór był całkiem odmienny. Moja ulubiona to Vinyasa, która przypomina Ashtangę, ale nie ma stałego układu sekwencji. „Flow” to płynne przejście z oddechem z jednej asany do drugiej, przy czym to Wy wybieracie, jaka pozycja będzie tą kolejną. Istnieje w tej technice duże pole dla wyobraźni i nie ma mowy o nudzie ;)

 

Nie sugerujcie się jednak moim opisem tylko rozwińcie matę i do dzieła! ;)

Co będzie potrzebne?

 

Najważniejsze są chęci i zapał do zmiany na lepszą kondycję swojego ducha i ciała;)

Nie potrzebujecie płacić od razu za praktykę - wystarczy włączyć ulubiony kanał na YouTube, nie trzeba wychodzić też z domu (choć jeśli macie taką możliwość to polecam praktykę na balkonie/tarasie). 

Jogę praktykujemy na boso, bez specjalnego stroju. Załóżcie coś wygodnego, co nie będzie krępowało Wam ruchów. Jeśli nie posiadacie maty to wystarczy rozłożyć koc na podłodze. Kobietom polecam tylko biustonosz sportowy, ale na początek i bez niego sobie poradzicie;)

 

Cóż, chyba nie da się znaleźć już żadnej wymówki, aby nie spróbować swojej przygody z jogą ! 

 

Życzę Wam miłej i odstresowującej praktyki, która mam nadzieję pomoże choć trochę odgonić negatywne myśli i odprężyć ciało. 

W obecnej sytuacji każdy z nas potrzebuje wewnętrznego resetu od natłoku negatywnych informacji, którymi jest obciążona nie tylko nasza psychika, ale też ciało. W nim bowiem również odczuwamy stres i blokady, które powodują napięcia, a co za tym idzie bóle głowy, kręgosłupa i mięśni. 

 

Jak zatem siedząc cały dzień w domu, wychodząc tylko do pracy i mając niewielki kontakt ze światem zewnętrznym rozluźnić swoje ciało i oczyścić głowę z przytłaczających myśli?

 

Zacznij praktykować jogę! Chcę tu zaznaczyć, że wpis ten kieruję również dla Panów, mimo że niektórzy ćwiczenia na macie kojarzą głównie z damską aktywnością. Zachęcam do pozbycia się uprzedzeń! Na zajęciach jogi pojawia się czasami więcej mężczyzn niż kobiet :)

 

Moja przygoda z jogą zaczęła się dobrych 5 lat temu, kiedy szukałam odskoczni od stresujących studiów, a od częstego siedzenia przy komputerze pojawiły się bóle pleców. Moją motywacją zdecydowanie nie była chęć zrzucenia kilogramów, a gdyby tak było na pewno bym już dawno zostawiła praktykę. Piszę to dlatego, ponieważ chciałabym Was przestrzec przed rozpoczynaniem jakiejkolwiek aktywności fizycznej tylko z uwagi na chęć schudnięcia. Gwarantuję, że szybko się zniechęcicie, zapał zniknie góra po miesiącu w obliczu braku spodziewanych efektów na wadze. 

Nie twierdzę, że wizja wysportowanej sylwetki nie jest zachęcająca, ale główną motywacją jaką powinniście się kierować to Wasze zdrowie! 

Przyznam szczerze, że chyba żadna z dotychczas próbowanych przeze mnie aktywności fizycznych nie posiadała tylu zalet i nie przynosiła tak pozytywnych zmian jakie daje joga. Każda kolejna praktyka to ogromna satysfakcja, bo przynosi większą świadomość własnego ciała i jego ograniczeń, nad którymi trzeba pracować. 

joga, fitness w domu, co to jest joga, jak zacząć praktykę jogi, rodzaje jogi, sposoby na odstresowanie, ćwiczenia na płaski brzuch, ashtanga joga, joga kundalini, hatha joga
medytacja, jak medytować, jak się odstresować, jak poprawić metabolizm, jak wzmocnić odporność, co robić w domu, pozycja lotosu, joga w domu, ćwiczenia na macie
sposoby na zgrabną sylwetkę, jak wyrzeźbić ciało, jak praktykować uważność, mindfulness, uważność
zgrabne nogi, biustonosz sportowy, legginsy sportowe, ćwiczenia w domu, vinyasa joga, vinyasa flow, joga w domu,
mata do jogi, ćwiczenia na zgrabne nogi, ćwiczenia na pośladki, praktyka, medytacja w domu, joga na stres, sposoby na stres, sposoby na wzmocnienie ciała, joga w ciąży
joginka, joga, praktyka jogi, strój do jogi, asany, ćwiczenia na płaski brzuch
Instagram carme__pl, Instagram karoltraveller, link do instagrama carme.pl
Wszelkie prawa do publikowanych treści, w tym zdjęć, zastrzeżone. Publikacja wymaga zgody autorów bloga.
Copyright reserved © 2020 Carme.pl